söndag 3 mars 2013

BBQ Dipmix

Jag är inne på en av våra största chipstillverkares webbsida och de är också ledande när det gäller dippkryddor. Goda sådana ska jag tillägga, men kanske inte alltid så bra innehållsmässigt. Återigen så hoppas jag på mitt naiva sätt att nyheter ska vara bättre än gamla produkter och jag kollar därför innehållet i nyheten och så här ser det ut:

socker
salt (18 %)
kryddor (paprika, cayennepeppar)
lökpulver
modifierad potatisstärkelse
maltodextrin
vitlök
aromer (med rökarom)
färgämne (E150a)

E 150a är förresten färgämne som kommer från upphettat socker, alltså inget konstigt eller onaturligt alls egentligen. Trots det så står det som en tillsats, ett E-nummer. Däremot så är jag inte så speciellt nöjd med modifierad stärkelse maltodextrin och rökarom. Det är nämligen så trist att det så ofta är konstgjorda eller manipulerade ingredienser och det även i nyheter, något som jag återigen konstaterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar